Kubeczkowe budowle z częściami mowy
Kolorowe kubki w mojej klasie to
codzienność. Powstają wielkie budowle, wykorzystujemy je do kodowania, grania,
i wielu innych zabaw. Tym razem zaproponowałam uczniom budowanie z częściami
mowy. Stworzyłam kartę pracy, na której narysowałam schemat konstrukcji z
kubeczków i wpisałam w nie różne wyrazy. Zadaniem dzieci było rozróżnienie, czy
dany wyraz jest czasownikiem, rzeczownikiem, przymiotnikiem, czy przysłówkiem.
Gdy to zrobiły, musiały ustawić w odpowiednim miejscu kubek danego koloru, np.
czasownik - kubek czerwony.
Gotową kartę pracy stworzyłam tylko za
pierwszym razem. Potem umówiłam się z dziećmi na rysowanie uproszczonego
schematu budowli na tablicy :)
Haiku
Twórczość dziecięca
jest niezwykle ważna. Odtwarzanie jako nauka jest istotne, jednak własny styl i
rozwój kształtuje się poprzez tworzenie, a nie odtwarzanie... Jak pisać z
dziećmi wiersze? Zachęcam dziś do sięgnięcia po Haiku.
Jak pisać
Uczniowie piszą trzy
zdania związane z danym tematem. Zapisują je jedno pod drugim. Następnie
wykreślają kolejne słowa w każdym zdaniu, aby całość miała sens, ale była
krótka i treściwa. Pomagam im w tym, pokazuję, jak to zrobić. Przypominam, że
za pierwszym razem może się nie udać. Być może jakieś wykreślone słowo wróci.
Próby prowadzone w ten sposób są dla dzieci bardzo ciekawe i dają im wiele
radości.
Zobaczcie, jak poszło to ośmiolatkom.
Zobaczcie, jak poszło to ośmiolatkom.
Temat: Jesień
Nauka czytania
Nauka czytania wcale nie musi być nudna i trudna.
Jeśli będzie ona przebiegała w sposób atrakcyjny i ciekawy, nie zgasimy u
dzieci naturalnej chęci poznawania liter i nowych wyrazów. Na rynku wydawniczym
jest wiele pomocy edukacyjnych do kształtowania i doskonalenia techniki
czytania. Nie zawsze jednak mamy fundusze na ich zakup dlatego starałam się wykonywać je sama. Bardzo pomocne
okazały się przy tym pozycje Heleny Skibińskiej "Praca
korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu",
Teresy Gąsowskiej, Zofii Pietrzak-Stępkowskiej "Praca wyrównawcza
z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu" oraz "Terapia
uspokajająca i rozwijająca dla dzieci. Pomoce dydaktyczne do nauki czytania i
pisania" Wiele pomysłów znalazłam również na stronie
Pinterest.com Oto propozycje wykonania prostych pomocy.
Zestawy sylab
Należy przygotować zestaw sylab, na początek
otwartych, w miarę upływu czasu, dokładamy do zestawu sylaby zamknięte. Sylaby
zapisujemy na kartonikach, można je wydrukować, można najpierw wyszukać sylaby
w kolorowej prasie a następnie przykleić na kartoniki i zalaminować je - dłużej
posłużą. Propozycje zabaw:
1. Uzupełnianie wyrazów. Wybieramy kilka par sylab tworzących
wyrazy. Pierwsze sylaby wyrazów układamy w kolumnę a drugie sylaby pod spodem w
rzędzie. Proponujemy ułożenie wyrazu "mata" i zadaniem dziecka jest
znalezienie pierwszej sylaby w kolumnie i dołożenie drugiej. W dalszej części ćwiczeń
można ułożyć przed dzieckiem sylaby kończące i prosić o dobranie sylaby
początkowej.
2. Kto ma tę sylabę? Na tablicy, bądź na dywanie przyczepiamy
pierwsze sylaby wyrazów a końcowe rozdajemy dzieciom. Pytamy: kto ma drugą
sylabę sylabę do wyrazu "dama"?
3. Dobieranka sylabowa. (ćwiczenie przeprowadzamy w grupie 4-8
osobowej) Rozdajemy dzieciom sylaby początkowe a końcowe układamy w rozsypce
tak, aby nie było widać napisów. Każde dziecko kolejno odkrywa sylabę i
sprawdza, czy może utworzyć wyraz. Jeśli tak, to wyraz przepisuje do zeszytu.
Jeśli nie - odkłada sylabę na stół. Kolejne dziecko może wziąć tę sylabę, gdy
przyjdzie jego kolej.
4. Dobierana - odkrywanka sylabowa. Ćwiczenie przypomina trochę grę
Memory. Kartoniki z sylabami układamy tak, aby nie było widać napisów. Dzieci
kolejno odkrywają po dwie sylaby i próbują ułożyć z nich sensowny wyraz. Jeśli
to się uda, wyraz zabierają do kolekcji, jeśli nie sylaby można odłożyć lub
pozostawić odkryte aby wykorzystało je kolejne dziecko odkrywające sylaby.
Zasady można modyfikować, dzieci za każdym razem mogą je same ustalać.
O tym, że patyczki są dobre na wszystko pisała kiedyś Anna Grzegory na blogu
Superbelfrów. Ja również bardzo lubię patyczki i wymyślam z nich różne pomoce
edukacyjne.
Ta pomoc pomaga w tworzeniu tworzeniu trzyliterowych sylab zamkniętych. Ze
sztywnego papieru robimy wąskie koperty tak aby zmieścił się w nich patyczek.
Opracowujemy zestawy wyrazów kończących się jednakową literą (niebieskie
koperty) np.: hak, mak, tak, rak, bok, sok, rok, rok, kok. Na
brzegu koperty zapisujemy końcową literę a na patyczku sylaby otwarte, które są
jednocześnie początkiem wyrazów trzyliterowych. Wysuwając patyczek dziecko ma
za zadanie odczytać sylabę i dołożyć do niej literkę końcową. Innym wariantem
jest dostawianie różnych spółgłosek do stałej sylaby otwartej. Opracowujemy
zestaw wyrazów zaczynających się tą samą sylabą (żółte koperty) np.: bar,
bas, bat, bak, bal. W tym przypadku sylaba jest zapisana na brzegu
koperty a na patyczku spółgłoska kończąca wyraz.
Inną propozycją są suwaki z paska papieru z zapisanymi
sylabami otwartymi. Opracowujemy zestawy wyrazów dwusylabowych z taką samą
sylabą początkową lub końcową i zapisujemy je na paskach papieru. Następnie
uczniowie przesuwając końcówkę paska z zapisaną sylabą dodają ją do kolejno
napotkanych tworząc nowe wyrazy. Zestawy wyrazów znaleźć można w książce
"Praca wyrównawcza z dziećmi..."
Łamigłówka sylabowa to bardzo lubiana przez dzieci pomoc, którą można wykonać
przy bardzo niewielkim nakładzie. Pomoc może mieć wielkość kartki A5 lub A4.
Kartka jest podzielona na 12 części, dwie środkowe z jednej strony kartki to
wyraz dwusylabowy podstawowy. Z drugiej strony kartki, na skrzydełkach, które
rozcinamy, zapisujemy sylaby, które po przyłożeniu do wyrazu podstawowego
zmieniają go w inny. Istotę zabawy najlepiej zobrazują to zdjęcia. Zestawy
wyrazów wykorzystanych na zdjęciu: mowa, model,
motyl, mole, mewa, mowa, krowa, wymowa, namowa
wada, waza, wata, waga, rada, moda, woda, zawada
Szyfrowanka ortograficzna
Oto moja propozycja
zabawy ortograficznej z kodowaniem. Jest nią szyfrowanka
ortograficzna. Zabawa przebiega w dwóch etapach. W pierwszym etapie
wszystkie zespoły odkodowują zaszyfrowane wyrazy, w II etapie szyfrują
dla innego zespołu i odkodowują zagadkę od innego zespołu.
Klasę dzielimy na zespoły dwuosobowe.
I etap:
Każdy zespół otrzymuje zestaw kart: szyfr i klucz do
szyfru oraz kartę na rozwiązanie Poniżej przykład kart z zaszyfrowanym
wyrazem "pszczółka".
Uczniowie w zespole współpracują. Jeden kolejno odczytuje kolory kropek z
muszli ślimaka zaczynając od środka. Drugi zaznacza kolorem w tabeli
zgodnie z kierunkiem strzałek i kolorami podanymi przez partnera. Litery na
polach czerwonych tworzą rozwiązanie. Uczniowie zapisują wyraz na karcie
rozwiązania i umieszczają na tablicy.
Wyrazy umieszczone na tablicy wspólnie
porządkują w kolejności alfabetycznej i przepisują do zeszytów.
II etap
Zespoły otrzymują czyste zestawy kart i ilustrację
(wyraz), który należy zakodować. Pracujemy na tym samym zestawie wyrazów, co w
poprzednim etapie, jednakże zespoły otrzymują do zakodowania inny
wyraz niż wcześniej .Tabelę kodu wypełniają odpowiednimi literami i
szyfrują na muszli ślimaka. Zagadka trafia do drugiego zespołu, który próbuje
ją odszyfrować. Sami otrzymują szyfrowankę od innego zespołu. Rozwiązanie
zapisują na karcie i przyczepiają do tablicy. Wszystkie rozwiązania
szyfrowanek umieszczone są na tablicy. Uczniowie wyrazy odczytują i segregują zgodnie
z zasadami ortograficznymi.
Wesołych Świąt Wielkanocnych!
Drugi plik to zakodowane dyktando graficzne zawierające oś symetrii. Zadaniem dziecka jest zakolorowanie kwadracików według koloru i podanych współrzędnych, oraz odbicie symetryczne wzdłuż pionowej osi symetrii. Mam nadzieję, że maluchy rozpoznają w powstałym rysunku pisankę i siedzącego w niej kurczaczka.
Немає коментарів:
Дописати коментар