Praca kontrolna numer 3
Pewnej zimowej nocy wiewiórka przebudziła się i wzięła latarkę z różową szybką. Obudziła ze snu różne zwierzęta. Wszyscy podziwiali o północy las w zimowej szacie. Weszli na pagórek i obserwowali spadający śnieg. Później poszli spać.
(35 wyrazów)
Test
Zadanie 1.
Czasownik
|
Strona czynna
|
Strona zwrotna
|
Strona bierna
|
Bić
|
|||
Włączać
|
|||
Kryć
|
Zadanie 2.
Zadanie 3.
Zadanie 4.
Zadanie 5.
Zadanie 7.
Czasownik
|
Strona czynna
|
Strona zwrotna
|
Strona bierna
|
Bić
|
biję
|
biję się
|
jest bity
|
Włączać
|
włączam
|
włącza się
|
jest włączony
|
Kryć
|
kryję
|
kryję się
|
jest kryty
|
Zadanie 8.
Cele
lekcji
a)
Wiadomości
b)
Umiejętności
Metoda i
forma pracy
Środki
dydaktyczne
Przebieg
lekcji
b) Faza
realizacyjna
|
|
|
c) Faza podsumowująca
Załączniki
a) Karty pracy
Załącznik 1
Na gałązce nad wodą siedział
śliczny zimorodek, nieduży ptaszek. Dziób miał spiczasty, długi, dłuższy nawet
od głowy. Głowa i cały wierzch ciała połyskiwały błękitnozielonymi piórkami.
Pod gardłem miał dużą, białą plamę. Spód ciała brązowawy. Krótkie, czerwone
nóżki mocno obejmowały gałązkę. Króciutki
ogon wyglądał zabawnie.
b)
Załącznik 2
1
|
||||||||||||||
2
|
||||||||||||||
3
|
||||||||||||||
4
|
||||||||||||||
5
|
||||||||||||||
6
|
||||||||||||||
7
|
||||||||||||||
8
|
||||||||||||||
9
|
||||||||||||||
10
|
||||||||||||||
11
|
||||||||||||||
1
|
P
|
R
|
Z
|
Y
|
P
|
A
|
D
|
E
|
K
|
|||||
2
|
N
|
A
|
R
|
Z
|
Ę
|
D
|
N
|
I
|
K
|
|||||
3
|
Z
|
G
|
O
|
D
|
Y
|
|||||||||
4
|
M
|
I
|
Ł
|
Y
|
||||||||||
5
|
M
|
L
|
E
|
C
|
Z
|
N
|
Y
|
M
|
||||||
6
|
P
|
I
|
Ę
|
K
|
N
|
Y
|
M
|
I
|
||||||
7
|
P
|
O
|
R
|
Ę
|
C
|
Z
|
N
|
Y
|
C
|
H
|
||||
8
|
S
|
A
|
M
|
O
|
T
|
N
|
E
|
|||||||
9
|
M
|
N
|
O
|
G
|
A
|
|||||||||
10
|
W
|
Ł
|
A
|
Ś
|
C
|
I
|
W
|
O
|
Ś
|
C
|
I
|
|||
11
|
J
|
A
|
K
|
I
|
Temat
lekcji: Odmiana rzeczownokw przez przypadki.
Cele lekcji:
poznawczy: poznanie nazw przypadków i ich pytań;
kształcący: kształcenie umiejętności odmiany rzeczowników przez
przypadki
wychowawczy: dbanie o poprawność gramatyczną języka polskiego, poszerzanie wiedzy o języku narodowym
Metody: aktywizujące, rozwijające różne typy inteligencji
Formy pracy: indywidualna , grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne: tabele z nazwami i pytaniami przypadków, rozsypanka z nazwami i pytaniami przypadków, domino z nazwami i pytaniami przypadków
Przebieg lekcji:
I wprowadzenie
1. Uczniowie pracując w grupach uzupełniają tekst z luką ( wiersz ) odpowiednią formą rzeczownika ,, dziewczyna” lub ,,kamień” w zależności od wylosowanego wiersza (załącznik 1).
Pewna
…………………..pyta w klasie…………………….
Co
kupią trzeciej …………………….na imieniny,
Ta
powiedziała: ,, Spytaj …………………. czwartą,
Bo
tylko z tamtą ………………… naradzić się warto”.
I
dyskutują o …………………….. w klasie.
Oj……………………
! Czy ten problem rozwiązać da się?
Na drodze leżał ciężki ……………….,
a
koło ………………..stał czarodziej Zamień.
Przyjrzał
się …………………….dokładnie.
-
Ależ – pomyślał – wygląda zabawnie.
Chciałbym
do domu zabrać ten ……………....
Lecz
iść z tym…………….., to wielkie strapienie.
Stanął
pomyślał o ………………… chwilę i krzyknął:
- ………………….! Stań się motylem!
2. Odczytanie uzupełnionych wierszy. Zwrócenie uwagi uczniom, że rzeczownik zmienia swoje formy w połączeniu z innymi wyrazami w zdaniu.
II Opracowanie nowego materiału
3. Wypisanie z wierszy form powtarzających się wyrazów na tablicy i w tabeli , którą uczniowie wklejają do zeszytu (załącznik 2) :
Nazwa przypadka |
Skrót |
Pytania |
|
|
Mianownik |
M. |
kto ? co? (jest) |
dziewczyna |
kamień |
Dopełniacz |
D. |
kogo ? czego ? ( nie ma ) |
dziewczyny |
kamienia |
Celownik |
C. |
komu ? czemu ? ( się przyglądam
) |
dziewczynie |
kamieniowi |
Biernik |
B. |
kogo? co? ( lubię, widzę ) |
dziewczynę |
kamień |
Narzędnik |
N. |
z kim ? z czym? ( idę ) |
dziewczyną |
z kamieniem |
Miejscownik |
Ms. |
o kim ? o czym ? ( mówię ) |
dziewczynie |
o kamieniu |
Wołacz |
W. |
Wołam do ciebie…, do was… |
dziewczyno ! |
kamieniu ! |
4. Wyjaśnienie uczniom, co nazywamy przypadkami.( Zmieniające się formy rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej . Przypadek rozpoznajemy przez postawienie odpowiedniego pytania.)
5.Zapisanie
tematu lekcji
6. Odmiana wyrazów ,,kolega” i ,,żaba” przez przypadki.
7. ,, Czy bieganie przyśpieszy przypadków zapamiętywanie?” – praca w grupach.
Uczniowie
- biegacze podchodzą do tablic z zapisanymi nazwami i pytaniami przypadków i starają się zapamiętać jak
najwięcej , by później podyktować pisarzowi w swojej grupie. Na koniec korektor
sprawdza poprawność zapisu (załącznik 3).
III
Ćwiczenia utrwalające
1. Uczniowie układają rozsypankę - praca w grupach.
Na kartonikach wypisane są przypadki i trzeba do nich prawidłowo dopasować pytania (załącznik 4).
2. Domino – kojarzenie pytań i nazw przypadków. Uczniowie układają na środku sali karteczki tak, by nazwa przypadka łączyła się z odpowiednim pytaniem (załącznik 5).
3. Uczniowie stoją w kole. Każdy uczeń otrzymał karteczkę z nazwą przypadka. Nauczyciel wypowiada pytania, a uczniowie posiadający właściwą nazwę wychodzą na środek koła.Za poprawne wykonanie zadania otrzymują kolorowe kartki , które na końcu lekcji zostaną przeliczone na oceny lub plusy (załącznik 6)
IV Praca
domowa
1. Nauczę się na pamięć nazw i pytań przypadków.
2. Pisemnie odmienię przez przypadki wyraz ,, piłka”.
Praca dignostyczna. 5 Ciche czytanie
Drzewa
Drzewa są
roślinami wieloletnimi zdrewniałych łodygach pokrytych korą i często
zdrewniałych korzeniach. Od krzewów różnią się posiadaniem jednego,
głównego pnia, który na pewnej wysokości rozgałęzia się tworząc koronę drzewa z
gałęzi i liści.
Drzewa dzielimy
na drzewa iglaste i liściaste. Do iglastych zwanych także szpilkowymi,
zaliczymy sosny, świerki, jodły i modrzewie. Ich igły pokryte są woskową
substancją zabezpieczającą je przed zimowym chłodem. Spośród nich tylko modrzew
zrzuca igliwie na zimę. Na drzewach iglastych rosną szyszki, w których ukryte
są nasiona.
Drzewa liściaste mają
pojedyncze lub złożone liście. Dąb ma liście pojedyncze, zaś kasztanowiec
złożone. Są bardziej rozgałęzione niż iglaste. Większość z nich traci liście na
zimę, ponieważ w tym okresie nie ma dostatecznej ilości światła słonecznego do
wytworzenia wystarczającej dawki pożywienia. Jesienią liście zaczynają zmieniać
kolor z zielonego na pomarańczowy, czerwony, żółty, czy brązowy. Dzieje się tak
dlatego, że zanika zielony chlorofil. Popularne drzewa liściaste, to: dąb, buk,
brzoza, topola, wierzba, grab, jesion, kasztanowiec. Drzewa liściaste rodzą
owoce. Na dębie znajdziesz żołędzie, kasztany na kasztanowcu, buczynę na
buku. Wśród drzew liściastych znajdują się również drzewa owocowe, takie
jak jabłoń, grusza, śliwa, wiśnia, czereśnia, orzech.
Łodyga drzewa
pokryta jest korą, która chroni drzewo przed szkodliwymi warunkami, roślinami,
czy zwierzętami. Kora jest tkanką martwą i dlatego nie rozciąga się podczas
wzrostu drzewa.
Drewno w środku
pnia nazywa się twardzielą, dookoła której ułożone są słoje. Każdego roku
rosnące drzewo dodaje do pnia jeden słój.
1.Na zimę swoje liście gubią drzewa:
a) modrzew, grusza,
dąb
b) świerk, sosna,
jodła
c) jodła, buk, kasztanowiec
2.Szyszki rosną na:
a)dębie
b)modrzewiu
c)
klonie
3.Nasiona sosny ukryte są:
a) w
żołędziu
b) orzechu
c)
szyszce
4.Jesienią liście zmieniają kolor, ponieważ:
a)pomalowała je
jesień
b) zanika chlorofil
c) pojawia się nowa substancja
5.Łodygę drzewa pokrywa .......................................................... .
6.Każdego roku rosnące drzewo dodaje do pnia ....................................................... .
Wiewiórka
Do klasy weszła
nowa dziewczynka. Była bardzo mała. Mniejsza nawet od klasowego krasnoludka,
Jolki. Ale nie o wzrost tu chodziło.
Nowa była ruda. A był to najbardziej rudy odcień, jaki można było sobie
wyobrazić. Do tego włosy sterczały na wszystkie strony jak wiechcie słomiane.
Na dodatek nowa miała jeszcze piegi.
Już na pierwszej lekcji rozległy się tu i ówdzie chichoty. Najbardziej śmiały
się dziewczyny.
Ruda siedziała sobie zupełnie spokojnie, jakby jej nic nie obchodził gwar i
hałas.
Zgłosiła się nawet do odpowiedzi i odpowiadała dosyć dobrze.
Wreszcie rozległ się dzwonek. Pani wyszła z klasy i wszyscy ruszyli do drzwi.
Chcieli wybiec na przerwę, ale nowa podbiegła do drzwi i zagrodziła im drogę.
- Poczekajcie chwilę - zawołała. - Nie wychodźcie jeszcze. Chciałabym wam coś
powiedzieć.
Wszyscy spojrzeli na nią zaskoczeni.
- Mam na imię Agnieszka - powiedziała. - Ale wy na pewno będziecie na mnie mówili
zupełnie inaczej.
Dodała to z uśmiechem, ale w jej głosie czuło się smutek.
- Chcę was uprzedzić, że będziecie musieli się wysilić, żeby wymyślić coś
nowego. No, bo Rudzielec, Ruda, Marchewka, Ruda Mysz odpada - wypowiedziała
jednym tchem. - Nazywano mnie już także Wiewiórką, Złotą Rybką i mówiono na
mnie Piegus. A, chcę wam również powiedzieć, że rude włosy są ostatnio szalenie
modne.
- Nie wygłupiaj się, Agnieszko, chodźmy lepiej na boisko, szkoda przerwy! -
zawołała Kryśka. Jacek, Rafał i Ola pokiwali znacząco głowami.
Pozostali milczeli, ale doskonale wiedzieli, że będą nazywać ją Agnieszką.
1. Do klasy:
a. przyszedł nowy kolega,
b. przyszła nowa koleżanka,
c. przyszli dziewczyna i chłopak,
2. Krasnoludkiem klasowym nazywano:
a. Jacka,
b. Agnieszkę,
c. Jolkę,
3. Z "nowej" najbardziej:
a. śmiali się chłopcy,
b. śmiały się dziewczyny,
c. nikt się nie śmiał,
4. Nowa dziewczynka nazywała się:
a. Agnieszka,
b. Jolka,
c. Kryśka,
5. Dlaczego dzieci śmiały się z
"nowej"?
a. Ponieważ była bardzo wesoła.
b. Była śmiesznie ubrana.
c. Miała rude włosy i piegi.
a. opowiada o życiu i zwyczajach wiewiórki,
b. opowiada o przyjaźni dzieci z wiewiórką,
c. opowiada o dziewczynce, którą tak przezywano.
Temat: „Zabawy z ortografią”.
Cele: Uczeń:
zna
podstawowe zasady ortograficzne;
wyjaśnia pisownię wyrazów;
poprawnie zapisuje wyrazy z trudnościami ortograficznymi;
wykazuje się spostrzegawczością i czujnością ortograficzną;
współpracuje w grupie;
Formy pracy:
indywidualna;
w parach;
w grupach;
Metody pracy:
gry
dydaktyczne ( kalambury, ortograficzne koła);
ćwiczenia ortograficzne;
Środki dydaktyczne:
karty
pracy (wyrazy z trudnościami ortograficznymi i przysłowia); słowniki
ortograficzne;
Przebieg:
1.Odgadywanie tematu lekcji – gra w „fanty”.
Na
tablicy ukryte jest hasło – temat dzisiejszej lekcji. Waszym zdaniem będzie
podanie litery, jeśli traficie, wpiszę ją w odpowiednim miejscu, jeśli nie –
uczeń daje fanta.
Hasło na tablicy w postaci kresek: jeden myślnik – jedna litera.
Odgadywanie hasła.
Zapiszcie temat w zeszytach: Zabawy z ortografią.
Osoby, które dały fanty muszą je wykupić. Za każdy fant – jedna zasada
ortograficzna.
2.Uzupełniamy.
Każdy uczeń otrzymuje kartę z zadaniem:
W podanych wyrazach wstaw brakujące litery.
dw...ch, wr...bel, g...yby, gł...wka, n...żki, l...ty, p...źno, podk...j,
fort...na, p...yjaciela, k...zka, wym...wka, jask...łka, b...tów, t...eci,
r...ży,
3.Sprawdzamy i uzasadniamy.
Teraz parami w ławkach porównajcie zapisane wyrazy i obok nich zapiszcie
zasadę, która kieruje pisownią danego wyrazu. Jeśli nie jesteście pewni pisowni
zapisanego wyrazu, sprawdźcie w słowniku ortograficznym.
4.Z alfabetem.
Wyrazy z poprzedniego ćwiczenia ułóżcie według alfabetu i zapiszcie do zeszytu,
zaznaczcie na kolorowo trudności ortograficzne.
5.Uzupełniamy i wyjaśniamy.
Każdy uczeń otrzymuje kartę z zadaniem:
Uzupełnij poniższe przysłowia wyrazami z poprzedniego ćwiczenia
Lepszy ................... w garści, niż gołąb na dachu.
Dwa ........................... w barszczu.
Gdzie ..................... się bije, tam ............... korzysta.
Kto .................... przychodzi, sam sobie szkodzi.
Paluszek i ............................. to szkolna
..................................
Gdyby ................. nie skakała, to by ................... nie złamała.
Nie ma ...................... bez kolców
Jedna ........................... wiosny nie czyni.
Szewc bez ............... chodzi.
Wspólnie z klasą wyjaśniamy znaczenie przysłów.
6.Kalambury.
Dzielimy klasę na grupy.
Pobawimy się w kalambury. Wybierzcie jedną osobę z grupy, która przedstawi
słowami wylosowane hasło. Reszta grupy odgaduje hasło i zdobywa punkt,
dodatkowy punkt można zdobyć za prawidłowo zapisany wyraz – wyrazy zapisujemy
na tablicy.
Wyrazy do kalamburów:
I runda: strażak, harcerz, żołnierz, rzeźbiarz, górnik;
II runda: jeż, sójka, nietoperz, tchórz, hipopotam;
III runda: źródło, rózga, haczyk, żądło, krokus;
Przepiszcie wyrazy do zeszytów.
7.Ortograficzne koła.
Zabawa w grupie.
Zabawa polega na tym, aby powtarzać słowa koleżanek i na koniec dodać swoje z
odpowiednią trudnością ortograficzną, np. wyrazy z głoską ś – śliwka; śliwka –
ślad; śliwka – ślad – wieść, itd. Gdy ktoś się pomyli, odpada z gry ( gdy uczeń
poda zły wyraz albo zapomni któregoś ze wcześniejszych słów). Liczymy ilość
słów zgromadzonych przez grupę.
I grupa wyrazy z ż.
II grupa wyrazy z rz.
III grupa wyrazy z ó.
IV grupa wyrazy z u.
V grupa wyrazy z ch.
Podsumowanie pracy grup, wyłonienie zwycięzców.
8.Praca domowa.
Ułóż pięć zdań z wybranymi wyrazami z lek
Praca diagnostyczna 7 ZDANIE
1.Głowne człony zdania to:
a)podmiot
b)podmiot i orzeczenie
c)
orzeczenie
2.Wypowiedż ,która ma jedno
orzeczenie nazywamy:
a)zdaniem pojedyńczym
b)zdaniem złożonym
c)zdaniem pojedyńczym i złożonym
3.Zdania ,które nie mają
orzeczenia nazywamy:
a)równoważnik
zdania
b)zdanie
złożone
c) zdanie rozwinięte
4.Zdanie, z dwoma lub więcej
orzeczeniami nazywamy:
a)zdaniem złożonym
b)zdaniem pojedyńczym
c)
równoważnikiem zdania
5.Rozwiń zdania za pomocą
jednorodnych członów zdania.
W pokoju stoją meble. Mama kupiła
warzywa.Jaś lubi słodycze.
6. Podkreśl podmiot i orzeczenie w zdaniach.
Mama Antka pracuje w biurze.Dziewczynki
spacerują po alejach parkowych.Harcerskie ognisko płonie na leśnej polanie.
7.Rozwiń zdania.
Dzieci krzyczą. Chłopcy biegają. Jurek piszę.
8.Przekształć podane zdania
pojedyńcze w złożone za pomocą spójników.
Najpierw nakarmię chomika.Potem pójdę na
podwórko.
Nie mam kredek . Namaluję obrazek farbami.
Nie odgrzeje obiadu. Wylączyli prąd.
Praca diagnostyczna 8
1.Zdania ,które zawierają polecenia, rozkazy i nakazy to :
a) zdania pytające
b)zdania rozkazujące
c) zdania oznajmujące
2.Cłówne
człony zdania to:
a)podmiot i orzeczenie
b)podmiat i
określenie
c)orzeczenie i określenie
3.Najprostrze
zdanie składa się z
a) czasownika
b)rzeczownika i czasownika
c)rzeczownika
4.W którym
rzędzie są prawidłowo zapisane wyrazy:
a)krzaki, brzuszek,jaszyny
b)przenica,krzesło, korzeń
c)kształt, rzęsy,brzoza
5.Podkreśl
główne człony zdania.
Babcia Hani upiekła bardzo smaczny placek. Wesołe dzieci
biegały po placu zabaw.Nasza klasa lubi zajęcia z informatyki.Kwiat rośnie w
doniczce.
6.Pozwiń
zdana.
Artur czyta.Książka leży.Autobus jedzie. Kotek śpi.
7.Wpisz w
puste miejsca właściwe litery.
B...oza, wędka..., pie...e, p...enica,dró...ka ,w...ystko, mo...e, ja...yny.
8. Uzupelnij
zdania jednorodnymi członami.
Mama
kupiła__________________________________________________________
W sadzie rosną_________________________________________________________
Jula zrobiła kanapki z _____________________________________________________
Temat lekcji:
Rzeczowniki mają liczby - o liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownika.
Cele:
- poznawczy- liczby pojedyncza i mnoga rzeczownika,
- kształcący - odnajdywanie w tekście rzeczowników, określanie liczby
rzeczownika, tworzenie liczby pojedynczej i mnogiej rzeczownika,
- rewalidacyjny - usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- wychowawczy - dbałość o poprawność i estetykę, dbałość o poprawność
gramatyczną swoich wypowiedzi, aktywne uczestniczenie w lekcji.
Cele operacyjne:
Uczeń umie i potrafi:
- odnaleźć rzeczowniki w tekście,
- utworzyć liczbę pojedynczą i mnogą rzeczowników,
- poprawnie przeczytać tekst,
- koncentrować uwagę,
- wykonać samodzielnie ćwiczenia związane z tematem lekcji,
- poprawnie się wypowiadać,
- poprawnie segregować rzeczowniki ,
Metody:
Pogadanka, pokaz, obserwacja, praktyczne działanie.
Środki dydaktyczne:
- ilustracje,
- tabela,
- ćwiczenia,
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Przebieg lekcji:
I. Czynności organizacyjno– porządkowe.
II. Przypomnienie wiadomości o rzeczowniku.
Nauczyciel podaje kilkanaście rzeczowników zadaniem uczniów jest posegregowanie
ich na grupy: osoby, rzeczy, zwierzęta, rośliny, zjawiska ( kot, mama, mak,
róża, pisak, krowa, burza, pies, wiatr, wiadro, kreda, słoń, Ala, koleżanka).
III. Zapisanie tematu lekcji.
- pogadanka wstępna, nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celem lekcji,
jakim jest liczba pojedyncza i mnoga rzeczownika.
IV. Wprowadzenie nowych treści.
- opracowanie nowego materiału pogadanka podająca w czasie której nauczyciel
wyjaśnia uczniom, że rzeczowniki mogą występować w licznie pojedynczej i
mnogiej, wskazuje na pojedyncze przedmioty, postacie, zwierzęta, rośliny i
wyjaśnia, że mówimy o nich, iż występują w liczbie pojedynczej oraz liczbie
mnogiej.
V. Dopisywanie liczby mnogiej do podanych rzeczowników:
dziecko- ..................... piłkarz- ........................
chłopiec- .................... więzień- .......................
mama - ..................... pies- .............................
ręka- .......................... bohater- .......................
butelka- ....................... dentysta- .......................
pielęgniarka- ....................
pomarańcza- ....................
lew- ................................
kozioł- .............................
VI. Wyodrębnianie rzeczowników, które zapisano w liczbie mnogiej.
kot psy krokodyle węże nietoperz wiewiórka antylopy lew nosorożec jaskółki żółw
niedźwiedzie gepardy
Uczniowie otrzymują kartki z nazwami zwierząt, podkreślają te, które występują
w liczbie mnogiej.
VII. Zestawianie w pary rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej wg.
podanego wzoru: ciocia- ciocie ( rozsypanka wyrazowa )
dziecko dziadek dziewczynki chłopcy panowie chłopiec dzieci pan babcie siostry
wujek babcia dziadkowie dziewczynka siostra wujkowie
VIII. Określanie liczby każdego z wyróżnionych rzeczowników:
Na półce stoją kolorowe pudełka.
Wyskoczył jak diabeł z pudełka.
Nie zepsuj mi tylko mojej nowej fryzury.
Denerwują mnie takie fryzury.
W starym borze szumią drzewa.
Zza drzewa wygląda szczerbaty wilk.
IX. Uczniowie ustnie tworzą liczbę mnogą rzeczownika do podanej przez
nauczyciela liczby pojedynczej.
X. Uzupełnij według wzoru:
jeden gołąb – trzy gołębie
jeden samolot – pięć .....................................
jeden człowiek - siedmiu...............................
jedna śliwka – dziewięć ................................
jedna dziewczynka – jedenaście ...................
jedna książka – trzynaście ........................
jedno dziecko – dwoje ................................
XII. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej:
- zapisz 5 dowolnych rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej.
PRACA DIAGNOSTYCZNA 9 Dyktando
Wiosna
Już
wiosna. Dni są coraz dłuższe, a noce krótsze. Zwierzęta obudziły się z zimowego
snu. Przyleciały pierwsze ptaki takie jak: bociany, skowronki, żurawie.
Jaskółki wiją gniazda pod dachami domów i strzechami. Zbierają źdźbła trawy,
słomy, aby ich dzieciom było wygodnie.
Kwitnie trawa, pąki pojawiają się na drzewach.
Dzieci radują się, że mogą dłużej bawić się na podwórku. Zakładają lżejsze
ubrania, ponieważ słońce mocniej grzeje. Na termometrze jest piętnaście stopni
Celsjusza. Hania i Grześ byli z rodzicami w ogródku pielić grządki. Zasadzili
cebulę, marchewkę i rzodkiewkę. Józek i Hubert posadzili w lesie sadzonki
małych drzew.
PRACA DIAGNOSTYCZNA 10 Kontrolne przepisywanie.
1.Przeczytaj tekst. Zatytułuj
tekst
_________________
PRACA DIAGNOSTYCZNA 10
CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
Mam na imię Joasia. Razem z moją przyjaciółką Elą chodzę do czwartej klasy szkoły podstawowej. Mama mówi, że się doskonale
z Elą uzupełniamy. Jedna z nas chodzi z głową w chmurach, a druga mocno po
ziemi. To prawda. Dobrze jest mieć taką przyjaciółkę. Elę pamięta o wszystkim.
Zawsze wie, co jest zadane, co trzeba przynieść do szkoły i w ogóle niczego nie
gubi, nie zapomina. A ja tak. Za to lepiej wymyślam zabawy i różne historyjki.
Chciałabym kiedyś pisać książki.
Ostatnio jednak obraziłam się na Elę. Pojechaliśmy z całą klasą na wycieczkę do
Łazienek w Warszawie. Teraz już wiem, skąd taka nazwa parku. Dawno temu
naprawdę była tam zbudowana łazienka w kształcie groty. Teraz w tym miejscu
stoi Pałac na Wodzie. W pałacu mieszkał król Staś, czyli Stanisław August
Poniatowski.
Widziałam mieszkanie króla w pałacu. Stół w gabinecie, gdzie król pracował i łóżko króla w sypialni, i bibliotekę, i
salę balową. Kiedy przymknęłam oczy, wydawało mi się, że słyszę muzykę i widzę
tańczące damy w krynolinach.
Jak pięknie! Potem wszyscy
poszliśmy do parku. Rośnie tam dąb, który pamięta jeszcze króla. Kiedy stanęłam
pod tym dębem, wydarzyło się coś niezwykłego. W oddali zobaczyłam sylwetkę króla.
Poznałam go od razu po czerwonej pelerynie, koronie i peruce. Szedł wolno sam, zamyślony, w moją stronę. I wtedy usłyszałam czyjś głos: „A, tu
jesteś. Masz na imię Joasia, prawda? Dobrze, że twoja koleżanka szybko
zauważyła, że się zgubiłaś w parku”. Otworzyłam oczy. Nie było króla, tylko
strażnik Łazienek z telefonem komórkowym. Zawiadomił panią, że zguba, czyli ja,
już się znalazła.
Byłam okropnie zła na Elę. Przez nią nie spotkałam króla. Czy tak zachowuje się
przyjaciółka? Pani powiedziała, że jak zwykle chodzę z głową w chmurach i na
następnej wycieczce dostanę od niej w prezencie dzwoneczek, żebym się już nie
zgubiła. Też pomysł! Czy ja jestem owieczką? Chociaż może to wcale nie jest
taki zły pomysł? Być owieczką w górach na hali to całkiem przyjemne
1. Kto opowiada historię
niedoszłego spotkania Joasi z królem Stasiem? Podkreśl prawidłową odpowiedź.
A)
Asia
B) Ela
C) Pani wychowawczyni
2. Gdzie pojechała klasa Joasi na
wycieczkę?
A) Do Wrocławia
B) Do Warszawy
C) Do Łodzi
3. Co w przyszłości chciałaby robić
bohaterka opowiadania?
A) pisać wiersze
B) czytać najlepiej z klasy
D) pisać książki
4. Kto „chodzi mocno po ziemi”?
A) Mama Joasi
B) Joasia
C) Ela
5. Co
powiedział strażnik Łazienek, gdy spotkał Joasię?
_________________________________________________________________________
6. Co
powiedziała Joasia, gdy pani nauczycielka zasugerowała, że na następnej wycieczce
dziewczynka dostanie dzwoneczek?
________________________________________________________________________________
7. Nadaj
opowiadaniu inny tytuł.
____________________________________________
8. Czy
twoim zdaniem Joasia postąpiła słusznie obrażając się na Elę?
Odpowiedź uzasadnij w trzech, czterech zdaniach?.
KONSPEKT ZAJĘĆ Z WYCHOWANIA
FIZYCZNEGO DLA KLASY 3
TEMAT: Mini-piłka ręczna – doskonalenie kozłowania piłki ręką prawą i lewą w miejscu i w ruchu.
CELE:
Motoryczność – kształtowanie szybkości, gibkości, koordynacji wzrokowo ruchowej i równowagi.
Umiejętności - uczeń potrafi kozłować piłką ręką prawą i ręką lewą w miejscu i w ruchu.
Wiadomości – uczeń zna podstawowe zasady kozłowania piłki.
Postawy – uczeń współdziała w zespole ćwiczących, pomaga w przygotowaniu przyrządów do ćwiczeń.
MIEJSCE ZAJĘĆ: sala gimnastyczna
SPRZĘT: piłki ręczne (mini) chorągiewki , szarfy.
Tok lekcji
Nazwa i opis zadania
Dozowanie /czas/
Uwagi
organizacyjno-metodyczne.
Część I
WSTĘPNA (10 min)
Moment organizacyjno- porządkowy
Zabawa ożywiająca
Ćwiczenia ogólnorozwojowe
1.Zbiórka, przywitanie, sprawdzenie obecności i strojów do ćwiczeń, podanie tematu i zadań lekcji
2. Zabawa ożywiająca „Szukanie piłki” – wszyscy uczniowie kładą swoje piłki na podłodze sali i biegają we wszystkich kierunkach po sali. Na sygnał nauczyciela każdy szuka swojej piłki.
3. Ćwiczenia ramion – marsz po kole, podrzut piłki w górę i chwyt oburącz.
4.Ćwiczenia nóg – uczniowie stoją na obwodzie koła, przekładanie piłki pod prawym i lewym kolanem. Przeskoki w miejscu ponad odbitą piłką.
5. Ćwiczenia tułowia w płaszczyźnie strzałkowej – siad rozkroczny z piłką trzymaną oburącz, skłon do przodu z dotknięciem podłoża piłką, wytrzymanie i wyrost.
6. Ćwiczenia tułowia w pozycji czołowej – klęk prosty, skłon tułowia w prawo z dotknięciem podłoża palcami dłoni, to samo w lewo.
7. Ćwiczenia tułowia w płaszczyźnie poprzecznej – siad rozkroczny w parach, plecami do siebie. Podania piłki do siebie oburącz w lewą i w prawą stronę.
8. Ćwiczenia tułowia w płaszczyźnie kombinowanej- klęk podparty – marsz rękami w lewą i w prawą stronę. Kolana i nogi znajdują się w jednym miejscu.
2 min
2 min
1 min
1 min
1 min
1 min
1 min
1 min
Ustawienie grupy –dwuszereg.
Każdy uczeń posiada piłkę.
Ustawienie w kole.
Ustawienie na obwodzie koła.
Ustawienie w rozsypce
Ustawienie w rozsypce
Ćwiczący ustawieni w rozsypce (parami)
Ustawienie w rozsypce
Część II
GŁÓWNA (30 min)
1. Ćwiczenia i gry w przyswajaniu techniki kozłowania
1. Berek z piłką – dzieci na ograniczonej powierzchni dowolnie kozłując poruszają się, uciekając przed „berkiem”. „Berek” bez przerywania kozłowania stara się dotykać dowolnego zawodnika. Złapane dziecko powiększa liczbę „berków”. Wygrywa zawodnik, który zostanie złapany ostatni.
2. Ćwiczenia w dwójkach - jedna osoba kozłuje piłkę w miejscu i próbuje policzyć palce partnera.
3. Sztafeta z kozłowaniem piłki – podział klasy na dwie drużyny. Drużyny ustawione w dwóch rzędach na linii startu naprzeciwko swoich chorągiewek. Na sygnał nauczyciela pierwsi z rzędów biegną, prowadząc piłkę kozłowaniem, obiegają swoją chorągiewkę. Kozłując wracają i podają piłkę następnemu w rzędzie. Następny wykonuje bieg w podobny sposób. Wygrywa zespół, który pierwszy ukończy wyścig.
4. „Kto pierwszy do koła?” – Podział klasy na cztery drużyny (po cztery osoby w każdej). Drużyny ustawione są w czterech rzędach na linii startu naprzeciwko koła ułożonego z szarf. Na sygnał nauczyciela startują pierwsi z rzędów i kozłując piłkę biegną do swoich kół. W kole każdy zawodnik wykonuje określoną liczbę kozłów (8). Następnie zawodnik wraca kozłując piłkę, podając ją następnemu i biegnie na koniec rzędu. Następni startują w podobny sposób. Zwycięża rząd, który pierwszy ukończy wyścig.
5. Uczniowie ustawieni twarzą do nauczyciela, który wskazuje kierunki kozłowania ruchem ręki. Ćwiczący obserwują nauczyciela nie przerywając kozłowania. Kozłując poruszają się w lewo, w prawo, w przód i do tyłu cały czas zmieniając rękę kozłującą.
6 min
3 min
8 min
10 min
3 min
Ustawienie w rozsypce
Ustawienie w rozsypce (parami)
Ustawienie w dwóch rzędach
Ustawienie w 4 rzędach
Ustawienie w rozsypce
Część III
KOŃCOWA (5min)
1.Zabawa uspokajająca – marsz po obwodzie koła z unoszeniem i opuszczaniem ramion.
2.Zebranie przyborów .
3.Zbiórka, omówienie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.
1 min
2 min
2 min
Ustawienie na obwodzie koła
Ustawienie w dwuszeregu
Немає коментарів:
Дописати коментар