Мої розробки


Praca kontrolna numer  1
1.   Zdanie składa się z
a)   sylab
b)  wyrazów
c)   liter
2.   W którym rzędzie wyraz jest prawidłowo podzielony na sylaby
a)   ws-pól-ny
b)  wspó-ln-y
c)   wspól-ny
3.   Na końcu zdania stawiamy
a)   przecinek
b)  kropkę
c)   dwukropek
4.   Z rozsypanki wyrazowej  ułóż i napisz zdania
pacjętów. przyjął, Lekarz , trzech
morze. Marynarz,  wypływa, na, Jutro
malarzowi , orzeł. pozuje, Do, obrazu
5.   Ułóż i napisz trzy zdania o jesieni.




Praca kontrolna numer 2

1.O  ludzi pytamy
    a) kto?
    b) co?
    c) kto? co?
2.Przymiotnik odpowiada na pytania
    a) kto? co?
    b) jaki? jaka? jakie?
    c) co robi? co robię?
3.Nie z przymiotnikami piszemy
    a) łącznie
    b) odzielnie
    c) łącznie i odzielnie
4.Uzupelnij tekst przymiotnikami. Przepisz.
...burza minęła.Na niebie pojawiła się ... tęcza. Słońce osuszy... kwiaty i ... liście. ... pszczoły znów zabiorą się do pracy.
Wyrazy pomocnicze: kolorowa, zielone, letnia, barwna, pracowita

5.Ułóż i napisz trzy zdania o jesieni.



Praca kontrolna numer 3

1. Na końcu zdania pytającego stawiamy
    a) kropkę
    b) znak zapytania
    c) wykrzyknik
2.Podstawę zdania tworzą wyrazy
    a) podmiot i orzeczenie
    b) podmiot
    c) orzeczenie
3. W którym rzędzie są wyrazy blizkoznaczne
    a) zimny-ciepły 
    b) dżwigać-nosić
    c) smutny-ładny
4. Podkreśl podmiot i orzeczenie w zdaniach
Ola poszła do szkoły. Mama kupiła książkę.Dzieci bawią się na podwórku.

5. Ułóż  i napisz trzy zdania o wiośnie




Praca kontrolna. Dyktando numer 1
Pomoc

            W pałacu był duży bałagan. Książki leżały na podłodze, ubrania na łóżku. Król poprosił córki, żeby pomogły mu w sprzątaniu. Królewna Alina włączyła adapter, a Polina telewizor. Ewelina poukładała rzeczy, wytarła kurz i zebrała śmieci odkurzaczem.
( 36 wyrazów)



Praca kontrolna. Dyktando numer 2

       Tomek przewrócił się na boisku. Zdarł sobie kolano. Trzeba szybko przepłukać ranę i założyć opatrunek. Tomek czuje mały ból. Niedługo wszystko się zagoi i zostanie tylko mały strupek. Na przyszłość jednak należy uważać i nie biegać za szybko.
( 38 wyrazów)




Praca kontrolna. Dyktando numer 3

        Mały Kuba to prawdziwy łakomczuch i łasuch. Najbardziej lubi cukierki. Mama ostrzega, że gdy będzie jadł tyle słodyczy, to w końcu stanie się gruby. Trzeba jeść to, co zawiera dużo witamin. Mama gotuje smaczne zupy. Kuba najbardziej lubi żurek, rosół i barszcz biały.

(43 wyrazy)





Kontrolne przepisywanie 1
Zimowa bajka


        Pewnej zimowej nocy wiewiórka przebudziła się i wzięła latarkę z różową szybką. Obudziła ze snu różne zwierzęta. Wszyscy podziwiali o północy las w zimowej szacie. Weszli na pagórek i obserwowali spadający śnieg. Później poszli spać.
(35 wyrazów)




Kontrolne przepisywanie2
Ogród

       Słońce majowe coraz mocniej grzeje. Ogrodnicy grabią, przekopują i nawożą grządki. W ogródkach warzywnych wkrótce wyrosną rzodkiewki, ogórki, buraki, sałata, groch, pietruszka. W ogródkach kwiatowych zakwitną bzy, tulipany, żonkile, konwalie. Roślinom zagrażają chwasty: perz i pokrzywy oraz szkodniki: mszyce i gąsienice. Sprzymierzeńcami człowieka są jeże, ropuchy, pająki i biedronki.


(49 wyrazów)





                                                                                 Test                                   

Zadanie 1.


Do podanych czasowników dopisz bezokoliczniki:

czyta – ...............................................

przywiozę – ........................................

Zadanie 2.


Od podanych czasowników utwórz 2 osobę liczby pojedynczej czasu przyszłego rodzaju męskiego.

śpiewać – ............................................

zaśpiewać – ........................................

poczekać – ..........................................

Zadanie 3.

W podanych zdaniach podkreśl czasowniki, określ ich liczbę, osobę, rodzaj, czas, tryb.

a)   Idź do domu i posprzątaj.

............................................................................................................

............................................................................................................

b)  Czy miałbyś ochotę iść na lody?

............................................................................................................

............................................................................................................

Zadanie 4.


Uzupełnij podane związki frazeologiczne nieosobowymi formami czasownika wybranymi spośród wyrazów podanych w nawiasie. Ułóż z nimi zdania tak, aby pokazać, że rozumiesz ich znaczenie.

(kąpany, zasięgnąć, kruszyć, igrać, zamknięte, uzbroić się, szukać, budować, mieć, patrzeć)


.............................................. kopie,

.............................................. zamki na lodzie,

.............................................. wiatru w polu


............................................................................................................

............................................................................................................

............................................................................................................
Zadanie 5.


Określ wszystkie właściwości podanych niżej czasowników.

Wzór:
Wzięliśmy – 1 osoba, liczba mnoga, czas przeszły, rodzaj męskoosobowy, strona czynna, tryb oznajmujący, czasownik dokonany.

zaśpiewalibyście – ............................................................................................................

............................................................................................................

pomóżcie! – ............................................................................................................

............................................................................................................

będę szedł – ............................................................................................................

............................................................................................................

Zadanie 6.


Podaj po trzy czasowniki dokonane i niedokonane.


czasowniki dokonane                     czasowniki niedokonane

..................................................     .....................................................

...................................................    .....................................................

...................................................    .....................................................

...................................................    .....................................................

...................................................    .....................................................


Zadanie 7.


Ułóż formy wszystkich stron czasownika od podanych niżej wyrazów.



Czasownik


Strona  czynna

Strona zwrotna

Strona bierna

Bić





Włączać





Kryć




Zadanie 8.



Uzupełnij podane zdania.

Czasownik to ............................... część mowy, określająca ............................ lub ................................ .

Imiesłów przysłówkowy uprzedni tworzymy tylko od czasowników ..................................................... .






Klucz:
Zadanie 1.
Do podanych czasowników dopisz bezokoliczniki:
czyta – czytać,
przywiozę – przywozić,

Zadanie 2.


Od podanych czasowników utwórz 2. osobę liczby pojedynczej czasu przyszłego rodzaju męskiego.
śpiewać – będziesz śpiewał,
zaśpiewać – zaśpiewasz,
poczekać – poczekasz,

Zadanie 3.


W podanych zdaniach podkreśl czasowniki, określ ich liczbę, osobę, rodzaj, czas, tryb.
c)   Idź do domu i posprzątaj.
Idź – liczba pojedyncza, 2 osoba, rodzaj męski, czas teraźniejszy, tryb rozkazujący,
Posprzątaj – liczba pojedyncza, 2 osoba, rodzaj męski, czas przyszły, tryb rozkazujący,
d)  Czy miałbyś ochotę iść na lody?
Miałbyś – liczba pojedyncza, 2 osoba, rodzaj męski, czas przyszły, tryb przypuszczający,
Iść – liczba pojedyncza, bezokolicznik, czas teraźniejszy, tryb oznajmujący,

Zadanie 4.


Uzupełnij podane związki frazeologiczne nieosobowymi formami czasownika wybranymi spośród wyrazów podanych w nawiasie. Ułóż z nimi zdania tak, aby pokazać, że rozumiesz ich znaczenie.
(kąpany, zasięgnąć, kruszyć, igrać, zamknięte, uzbroić się, szukać, budować, mieć, patrzeć)
kruszyć kopie,
budować zamki na lodzie,
szukać wiatru w polu
Moi przyjaciele znów będą kruszyć kopie.
Zabierzesz się wreszcie do pracy, czy nadal będziesz budować zamki na lodzie?
Zlecę to komuś innemu, żeby potem nie szukać wiatru w polu.

Zadanie 5.


Określ wszystkie właściwości podanych niżej czasowników.
Wzór:
Wzięliśmy – 1. osoba, liczba mnoga, czas przeszły, rodzaj męskoosobowy, strona czynna, tryb oznajmujący, czasownik dokonany.
zaśpiewalibyście – 2. osoba, liczba mnoga, czas przyszły, rodzaj męskoosobowy, strona czynna, tryb przypuszczający,
pomóżcie! – 2. osoba, liczba mnoga, czas przyszły, rodzaj niemęskoosobowy, strona czynna, tryb rozkazujący,
będę szedł – 1. osoba, liczba pojedyncza, czas przyszły, rodzaj męski, strona bierna, tryb oznajmujący,

Zadanie 6.

Podaj po trzy czasowniki dokonane i niedokonane.
czasowniki dokonane                                czasowniki niedokonane


narysować
pójść
przeczytać

rysować
iść
czytać

Zadanie 7.


Ułóż formy wszystkich stron czasownika od podanych niżej wyrazów.


Czasownik


Strona  czynna

Strona zwrotna

Strona bierna

Bić


biję

biję się

jest bity

Włączać


włączam

włącza się

jest włączony

Kryć


kryję

kryję się

jest kryty

Zadanie 8.


Uzupełnij podane zdania.
Czasownik to odmienna część mowy, określająca czynności lub stany .
Imiesłów przysłówkowy uprzedni tworzymy tylko od czasowników dokonanych.





Praca kontrolna.4
Suchanie ze zrozumieniem

– Dziś mamy wspaniałą pogodę! W sam raz na prace w ogródku, zwłaszcza że... – powiedział tata przy sobotnim śniadaniu.
– Ja wolę z Tomkiem pograć w piłkę – przerwał tacie Bartek.
– A ja chciałabym pojeździć na rowerze – rozmarzyła się Marta.
– A ja chętnie popracuję w ogrodzie – mama uśmiechnęła się. – Ale wy nie musicie pracować z nami, możecie się pobawić.
Tata spojrzał na nią chmurnym wzrokiem, ale nic nie powiedział.
Kiedy dzieci wybiegły z domu, mama z tatą poszli do schowka
i wyjęli z niego skrzynki z roślinami. Tata zabrał się do kopania
grządek, a mama grabiami rozdrabniała i wyrównywała ich
powierzchnię.
– Mamo, nie mówiłaś, że kupiliście sadzonki kwiatów – odezwała się
Marta, zaglądając przez płot do ogrodu. – Czy mogę posadzić kilka?
– Pomogę ci, odmierzę sznurkiem rządki i zrobię dołki... – zwrócił
się Bartek do siostry, wychylając się również zza płotu.
– A co z zabawą? – przerwał synowi rozbawiony tata.
– Ojej, pobawimy się później, jak się zmęczymy pracą w ogrodzie.
Przecież wiecie, jak bardzo lubimy sadzić i siać roślinki.

                     Podkreśl właściwą odpowiedź.

1.   Jaka była pogoda w sobotę?
Brzydka.         Ładna.           Nie wiadomo.

2.   Co na początku chciał robić Bartek?

Pracować w ogrodzie.           Jeździć na rowerze.       Grać w piłkę.

3.   Jak zareagował tata, kiedy dzieci nie chciały pracować w ogrodzie?

Zasmucił się.          Ucieszył się.   Krzyczał na dzieci.

4.   Co kupili rodzice do ogrodu?

Skrzynkę na narzędzia.         Grabie i łopatę.              Sadzonki kwiatów.

5.   Co chciała robić w ogrodzie Marta?

     6. Uzupełnij tekst odpowiednimi wyrazami.

Tata zabrał się do ……………………. grządek, a mama grabiami rozdrabniała i …………………………………. ich powierzchnię. Bartek odmierzył ……………………….. rządki i zrobił dołki.
   



Przymiotnik jako część mowy

Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:
·       wie, co to jest przymiotnik,
·       zna pytania dla przymiotnika,
·       wie, co to jest związek zgody i kiedy występuje.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:
·       utworzyć wskazaną formę przymiotnika,
·     sprawdzić, czy przymiotnik tworzy z rzeczownikiem związeku zgody,
·      potrafi odnaleźć przymiotniki w tekście.

Metoda i forma pracy

Metoda podająca, pogadanka, praca praktyczna, praca z całą klasą, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne

1.   Tekst z przymiotnikami dla uczniów (załącznik 1).
2.   Krzyżówka (załącznik 2).

                                        Przebieg lekcji

a)   Faza przygotowawcza
 Nauczyciel przyczepia na tablicy rysunki: piłka, samochód, lody, ogórek.Nauczyciel informuje uczniów o celach i temacie lekcji..

b) Faza realizacyjna

1.   Nauczyciel wprowadza pojęcie przymiotnika. Zapisuje na tablicy krótką notatkę.
Przymiotnik
·       część mowy odmienna, która wskazuje na:  cechy,
przynależności   
Przymiotnik odpowiada na pytania:

  Który? (która? które, 
  którzy?)  np. gdański, 
  warszawski
 



  Czyj?  (czyja? czyje? 
  czyi?)   np.: myśliwski,
  kupiecki
 

  Jaki? (jaka? jakie? jacy?) 
  np.: wielki, cudowna
 
                                                               
2.   Uczniowie przepisują notatkę do zeszytów.
3.  Nauczyciel zapisuję na tablicy w dwóch kolumnach przykłady. Uczniowie wskazują przymiotniki i na ich podstawie starają się określić, jakim odmianą ulega przymiotnik:


stara szopa
mały chłopiec
stare budynki
mała dziewczynka


drewniany most                                                               drewnianego mostu
wielka waza                                        wielkie wazy
brzydki dzień                                      brzydka pogoda
długi chodnik                                      długiemu chodnikowi
4.   Nauczyciel zapisuje pod notatką: Przymiotnik odmienia się przez liczbę, rodzaje i przypadki. Uczniowie uzupełniają notatkę w zeszytach i dopisują po jednym przykładzie odmiany.
5.   Przerwa wśródlekcyjna 
6.   Praca z podręcznikiem. Ćwiczenie231 dopisz przymiotniki do rzeczowników
7.   Nauczyciel rozdaje teksty. Uczniowie podkreślają w nich przymiotniki.(załącznik1)
8.   Nauczyciel informuje, że przymiotniki z określanymi rzeczownikami tworzą związek zgody. Uczniowie sprawdzają,czy w powyższym związku istnieje związek zgody.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje krzyżówki (załącznik 1).

                                              

 

                                         Załączniki

a) Karty pracy 

Załącznik 1

                 Na gałązce nad wodą siedział śliczny zimorodek, nieduży ptaszek. Dziób miał spiczasty, długi, dłuższy nawet od głowy. Głowa i cały wierzch ciała połyskiwały błękitnozielonymi piórkami. Pod gardłem miał dużą, białą plamę. Spód ciała brązowawy. Krótkie, czerwone nóżki mocno obejmowały gałązkę. Króciutki ogon wyglądał zabawnie.

b) Załącznik 2

Krzyżówka dla uczniów















1














2














3














4














5














6














7














8














9














10














11






























Pytania do krzyżówki:
1.   Rzeczownik i określający go przymiotnik mają tę samą liczbę, rodzaj i ...
2.   Znajdź przymiotnik w zdaniu i określ w jakim stoi przypadku: Trudno wygrać bitwę z takimi walecznymi żołnierzami.
3. Jaki związek tworzy rzeczownik z określającym go przymiotnikiem?
4.  Sprowadź do M. l.  poj. R. męskiego przymiotnik ze zdania: Lubię spędzać czas z miłymi ludźmi.
5. Znajdź przymiotnik i wstaw do krzyżówki w C. l. mn. r. niemęskoosobowy.: Nasza galaktyka została nazwana Drogą Mleczną.
6. Od rzeczownika piękno utwórz przymiotnik i wstaw go do krzyżówki w N. liczby mnogiej, r. męskoosobowym.
7.   Słowo „poręczny” wstaw do krzyżówki odmienione w Ms. 
    l. mn. r. męski.
8.   Utwórz B. r. niemęskoosobowy l. mn. dla słowa „samotny”.
9.   Jaką liczbę posiada przymiotnik „zielone”.
10. Oprócz cech przymiotnik często oznacza ...
11.Jak brzmi pytanie, na które odpowiada przymiotnik w rodzaju męskim liczby pojedynczej?

 
















1

P
R
Z
Y
P
A
D
E
K




2



N
A
R
Z
Ę
D
N
I
K


3





Z
G
O
D
Y




4


M
I
Ł
Y








5





M
L
E
C
Z
N
Y
M

6




P
I
Ę
K
N
Y
M
I


7




P
O
R
Ę
C
Z
N
Y
C
H
8

S
A
M
O
T
N
E






9




M
N
O
G
A





10
W
Ł
A
Ś
C
I
W
O
Ś
C
I



11



J
A
K
I









 Temat lekcji: Odmiana rzeczownokw przez przypadki.

 Cele lekcji:

poznawczy: poznanie nazw przypadków i ich pytań;

kształcący: kształcenie umiejętności odmiany rzeczowników  przez  przypadki

wychowawczy: dbanie o poprawność gramatyczną języka polskiego, poszerzanie wiedzy o języku narodowym 

Metody: aktywizujące, rozwijające różne typy inteligencji

 Formy pracy: indywidualna , grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne: tabele z nazwami i pytaniami przypadków, rozsypanka z nazwami i pytaniami przypadków, domino z nazwami i pytaniami przypadków

                                  Przebieg lekcji:

                           I wprowadzenie

 1. Uczniowie pracując w grupach uzupełniają tekst z luką ( wiersz ) odpowiednią formą rzeczownika ,, dziewczyna” lub ,,kamień” w zależności od wylosowanego wiersza (załącznik 1).

Pewna …………………..pyta w klasie…………………….

Co kupią trzeciej    …………………….na imieniny,

Ta powiedziała: ,, Spytaj …………………. czwartą,

Bo tylko z tamtą ………………… naradzić się warto”.

I dyskutują o …………………….. w klasie.

Oj…………………… ! Czy ten problem rozwiązać da się?

 Na drodze leżał ciężki ……………….,

a koło ………………..stał czarodziej Zamień.

Przyjrzał się …………………….dokładnie.

- Ależ – pomyślał – wygląda zabawnie.

Chciałbym do domu zabrać ten ……………....

Lecz iść z tym…………….., to wielkie strapienie.

Stanął pomyślał o ………………… chwilę i krzyknął:

- ………………….! Stań się motylem!

2. Odczytanie uzupełnionych wierszy. Zwrócenie uwagi uczniom, że rzeczownik zmienia swoje formy w połączeniu z innymi wyrazami w zdaniu. 

                             II Opracowanie nowego materiału

3. Wypisanie z wierszy form powtarzających się wyrazów na tablicy i w tabeli , którą uczniowie wklejają do zeszytu (załącznik 2) :

Nazwa przypadka

Skrót

Pytania

 

 

Mianownik

M.

kto ? co? (jest)

dziewczyna

kamień

Dopełniacz

D.

kogo ? czego ? ( nie ma )

dziewczyny

kamienia

Celownik

C.

komu ? czemu ? ( się przyglądam )

dziewczynie

kamieniowi

Biernik

B.

kogo? co? ( lubię, widzę )

dziewczynę

kamień

Narzędnik

N.

z kim ? z czym? ( idę )

dziewczyną

z kamieniem

Miejscownik

Ms.

o kim ? o czym ? ( mówię )

dziewczynie

o kamieniu

Wołacz

W.

Wołam do ciebie…, do was…

dziewczyno !

kamieniu !

 

4. Wyjaśnienie uczniom, co nazywamy przypadkami.( Zmieniające się formy rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej . Przypadek rozpoznajemy przez postawienie odpowiedniego pytania.) 

5.Zapisanie tematu lekcji

 6. Odmiana wyrazów  ,,kolega” i  ,,żaba” przez przypadki.

 7. ,, Czy bieganie przyśpieszy przypadków  zapamiętywanie?” – praca w grupach.

Uczniowie - biegacze podchodzą do tablic z zapisanymi nazwami i pytaniami   przypadków i starają się zapamiętać jak najwięcej , by później podyktować pisarzowi w swojej grupie. Na koniec korektor sprawdza poprawność zapisu (załącznik 3).

                                                   

                                              III Ćwiczenia utrwalające

 1.    Uczniowie układają  rozsypankę  - praca w grupach.

Na kartonikach wypisane są  przypadki  i trzeba do nich prawidłowo dopasować pytania (załącznik 4). 

2.    Domino – kojarzenie pytań i nazw przypadków. Uczniowie układają na środku sali karteczki tak, by nazwa przypadka łączyła się z odpowiednim pytaniem (załącznik 5). 

3.    Uczniowie stoją w kole. Każdy uczeń otrzymał karteczkę z nazwą  przypadka. Nauczyciel wypowiada pytania, a uczniowie posiadający właściwą nazwę wychodzą na środek koła.Za poprawne wykonanie zadania otrzymują kolorowe kartki , które na końcu lekcji zostaną przeliczone na oceny lub plusy (załącznik 6)                         

                                          IV Praca domowa

 1.    Nauczę się na pamięć nazw i pytań przypadków.

2.    Pisemnie odmienię przez przypadki wyraz ,, piłka”.

  

                             Praca dignostyczna.  5 Ciche czytanie

                                            Drzewa 

      Drzewa są roślinami wieloletnimi zdrewniałych łodygach pokrytych korą i często zdrewniałych korzeniach. Od krzewów różnią się posiadaniem  jednego, głównego pnia, który na pewnej wysokości rozgałęzia się tworząc koronę drzewa z gałęzi i liści.

     Drzewa dzielimy na drzewa iglaste i liściaste. Do iglastych zwanych także szpilkowymi, zaliczymy sosny, świerki, jodły i modrzewie.  Ich igły pokryte są woskową substancją zabezpieczającą je przed zimowym chłodem. Spośród nich tylko modrzew zrzuca igliwie na zimę. Na drzewach iglastych rosną szyszki, w których ukryte są nasiona.

    Drzewa liściaste mają pojedyncze lub złożone liście. Dąb ma liście pojedyncze, zaś kasztanowiec złożone. Są bardziej rozgałęzione niż iglaste. Większość z nich traci liście na zimę, ponieważ w tym okresie nie ma dostatecznej ilości światła słonecznego do wytworzenia wystarczającej dawki pożywienia. Jesienią liście zaczynają zmieniać kolor z zielonego na pomarańczowy, czerwony, żółty, czy brązowy. Dzieje się tak dlatego, że zanika zielony chlorofil. Popularne drzewa liściaste, to: dąb, buk, brzoza, topola, wierzba, grab, jesion, kasztanowiec. Drzewa liściaste rodzą owoce. Na dębie znajdziesz żołędzie, kasztany na kasztanowcu, buczynę na buku.  Wśród drzew liściastych znajdują się również drzewa owocowe, takie jak jabłoń, grusza, śliwa, wiśnia, czereśnia, orzech.

     Łodyga drzewa pokryta jest korą, która chroni drzewo przed szkodliwymi warunkami, roślinami, czy zwierzętami. Kora jest tkanką martwą i dlatego nie rozciąga się podczas wzrostu drzewa.

     Drewno w środku pnia nazywa się twardzielą, dookoła której ułożone są słoje. Każdego roku rosnące drzewo dodaje do pnia jeden słój.

 1.Na zimę swoje liście gubią drzewa:

a) modrzew, grusza, dąb       

 b) świerk, sosna, jodła    

 c) jodła, buk, kasztanowiec

 2.Szyszki rosną na:

a)dębie      

b)modrzewiu        

c) klonie         

 3.Nasiona sosny ukryte są:

a) w żołędziu          

 b) orzechu              

 c) szyszce

 4.Jesienią liście zmieniają kolor, ponieważ:

a)pomalowała je jesień       

b) zanika chlorofil     

c) pojawia się nowa substancja

 5.Łodygę drzewa pokrywa .......................................................... .

 6.Każdego roku rosnące drzewo dodaje do pnia ....................................................... .


                            

                                            Suchanie ze zrozumieniem 6

 

                                         Wiewiórka
Do klasy weszła nowa dziewczynka. Była bardzo mała. Mniejsza nawet od klasowego krasnoludka, Jolki. Ale nie o wzrost tu chodziło.
Nowa była ruda. A był to najbardziej rudy odcień, jaki można było sobie wyobrazić. Do tego włosy sterczały na wszystkie strony jak wiechcie słomiane. Na dodatek nowa miała jeszcze piegi.
Już na pierwszej lekcji rozległy się tu i ówdzie chichoty. Najbardziej śmiały się dziewczyny.
Ruda siedziała sobie zupełnie spokojnie, jakby jej nic nie obchodził gwar i hałas.
Zgłosiła się nawet do odpowiedzi i odpowiadała dosyć dobrze.
Wreszcie rozległ się dzwonek. Pani wyszła z klasy i wszyscy ruszyli do drzwi. Chcieli wybiec na przerwę, ale nowa podbiegła do drzwi i zagrodziła im drogę.
- Poczekajcie chwilę - zawołała. - Nie wychodźcie jeszcze. Chciałabym wam coś powiedzieć.
Wszyscy spojrzeli na nią zaskoczeni.
- Mam na imię Agnieszka - powiedziała. - Ale wy na pewno będziecie na mnie mówili zupełnie inaczej.
Dodała to z uśmiechem, ale w jej głosie czuło się smutek.
- Chcę was uprzedzić, że będziecie musieli się wysilić, żeby wymyślić coś nowego. No, bo Rudzielec, Ruda, Marchewka, Ruda Mysz odpada - wypowiedziała jednym tchem. - Nazywano mnie już także Wiewiórką, Złotą Rybką i mówiono na mnie Piegus. A, chcę wam również powiedzieć, że rude włosy są ostatnio szalenie modne.
- Nie wygłupiaj się, Agnieszko, chodźmy lepiej na boisko, szkoda przerwy! - zawołała Kryśka. Jacek, Rafał i Ola pokiwali znacząco głowami.
Pozostali milczeli, ale doskonale wiedzieli, że będą nazywać ją Agnieszką.

 

1. Do klasy:

a. przyszedł nowy kolega,
b. przyszła nowa koleżanka,
c. przyszli dziewczyna i chłopak,
2. Krasnoludkiem klasowym nazywano:
a. Jacka,
b. Agnieszkę,
c. Jolkę,
3. Z "nowej" najbardziej:
a. śmiali się chłopcy,
b. śmiały się dziewczyny,
c. nikt się nie śmiał,
4. Nowa dziewczynka nazywała się:
a. Agnieszka,
b. Jolka,
c. Kryśka,
5. Dlaczego dzieci śmiały się z "nowej"?
a. Ponieważ była bardzo wesoła.
b. Była śmiesznie ubrana.
c. Miała rude włosy i piegi.

6. Autorka nadała temu opowiadaniu tytuł "Wiewiórka", ponieważ:
a. opowiada o życiu i zwyczajach wiewiórki,
b. opowiada o przyjaźni dzieci z wiewiórką,
c. opowiada o dziewczynce, którą tak przezywano.


                             Temat: „Zabawy z ortografią”.

Cele: Uczeń:
zna podstawowe zasady ortograficzne;
wyjaśnia pisownię wyrazów;
poprawnie zapisuje wyrazy z trudnościami ortograficznymi;
wykazuje się spostrzegawczością i czujnością ortograficzną;
współpracuje w grupie;

Formy pracy:
indywidualna;
w parach;
w grupach;

Metody pracy:
gry dydaktyczne ( kalambury, ortograficzne koła);
ćwiczenia ortograficzne;

Środki dydaktyczne:
karty pracy (wyrazy z trudnościami ortograficznymi i przysłowia); słowniki ortograficzne;

Przebieg:

1.Odgadywanie tematu lekcji – gra w „fanty”.
Na tablicy ukryte jest hasło – temat dzisiejszej lekcji. Waszym zdaniem będzie podanie litery, jeśli traficie, wpiszę ją w odpowiednim miejscu, jeśli nie – uczeń daje fanta.
Hasło na tablicy w postaci kresek: jeden myślnik – jedna litera.
Odgadywanie hasła.
Zapiszcie temat w zeszytach: Zabawy z ortografią.
Osoby, które dały fanty muszą je wykupić. Za każdy fant – jedna zasada ortograficzna.
2.Uzupełniamy.
Każdy uczeń otrzymuje kartę z zadaniem:
W podanych wyrazach wstaw brakujące litery.
dw...ch, wr...bel, g...yby, gł...wka, n...żki, l...ty, p...źno, podk...j, fort...na, p...yjaciela, k...zka, wym...wka, jask...łka, b...tów, t...eci, r...ży,

3.Sprawdzamy i uzasadniamy.
Teraz parami w ławkach porównajcie zapisane wyrazy i obok nich zapiszcie zasadę, która kieruje pisownią danego wyrazu. Jeśli nie jesteście pewni pisowni zapisanego wyrazu, sprawdźcie w słowniku ortograficznym.
4.Z alfabetem.
Wyrazy z poprzedniego ćwiczenia ułóżcie według alfabetu i zapiszcie do zeszytu, zaznaczcie na kolorowo trudności ortograficzne.
5.Uzupełniamy i wyjaśniamy.
Każdy uczeń otrzymuje kartę z zadaniem:
Uzupełnij poniższe przysłowia wyrazami z poprzedniego ćwiczenia
Lepszy ................... w garści, niż gołąb na dachu.
Dwa ........................... w barszczu.
Gdzie ..................... się bije, tam ............... korzysta.
Kto .................... przychodzi, sam sobie szkodzi.
Paluszek i ............................. to szkolna ..................................
Gdyby ................. nie skakała, to by ................... nie złamała.
Nie ma ...................... bez kolców
Jedna ........................... wiosny nie czyni.
Szewc bez ............... chodzi.
Wspólnie z klasą wyjaśniamy znaczenie przysłów.
6.Kalambury.
Dzielimy klasę na grupy.
Pobawimy się w kalambury. Wybierzcie jedną osobę z grupy, która przedstawi słowami wylosowane hasło. Reszta grupy odgaduje hasło i zdobywa punkt, dodatkowy punkt można zdobyć za prawidłowo zapisany wyraz – wyrazy zapisujemy na tablicy.
Wyrazy do kalamburów:
I runda: strażak, harcerz, żołnierz, rzeźbiarz, górnik;
II runda: jeż, sójka, nietoperz, tchórz, hipopotam;
III runda: źródło, rózga, haczyk, żądło, krokus;
Przepiszcie wyrazy do zeszytów.
7.Ortograficzne koła.
Zabawa w grupie.
Zabawa polega na tym, aby powtarzać słowa koleżanek i na koniec dodać swoje z odpowiednią trudnością ortograficzną, np. wyrazy z głoską ś – śliwka; śliwka – ślad; śliwka – ślad – wieść, itd. Gdy ktoś się pomyli, odpada z gry ( gdy uczeń poda zły wyraz albo zapomni któregoś ze wcześniejszych słów). Liczymy ilość słów zgromadzonych przez grupę.
I grupa wyrazy z ż.
II grupa wyrazy z rz.
III grupa wyrazy z ó.
IV grupa wyrazy z u.
V grupa wyrazy z ch.
Podsumowanie pracy grup, wyłonienie zwycięzców.
8.Praca domowa.
Ułóż pięć zdań z wybranymi wyrazami z lek

                                 

                                                             Praca diagnostyczna 7  ZDANIE

1.Głowne człony zdania to:

a)podmiot

b)podmiot i orzeczenie

 c) orzeczenie

2.Wypowiedż ,która ma jedno orzeczenie nazywamy:

a)zdaniem pojedyńczym

 b)zdaniem złożonym

c)zdaniem pojedyńczym i złożonym

3.Zdania ,które nie mają orzeczenia nazywamy:

 a)równoważnik zdania  

 b)zdanie złożone

c) zdanie rozwinięte           

4.Zdanie, z dwoma lub więcej orzeczeniami nazywamy:

a)zdaniem złożonym

 b)zdaniem pojedyńczym

 c) równoważnikiem  zdania  

5.Rozwiń zdania za pomocą jednorodnych członów zdania.

W pokoju stoją meble. Mama kupiła warzywa.Jaś lubi  słodycze.

6. Podkreśl podmiot  i orzeczenie w zdaniach.

Mama Antka pracuje w biurze.Dziewczynki spacerują po alejach parkowych.Harcerskie ognisko płonie na leśnej polanie.

7.Rozwiń zdania.

Dzieci krzyczą. Chłopcy biegają. Jurek piszę.

8.Przekształć podane zdania pojedyńcze w złożone za pomocą spójników.

Najpierw nakarmię chomika.Potem pójdę na podwórko.

Nie mam kredek . Namaluję obrazek farbami.

Nie odgrzeje obiadu. Wylączyli prąd.

                                                            

                                                           Praca diagnostyczna 8

1.Zdania ,które zawierają polecenia, rozkazy i nakazy to :

a) zdania pytające

b)zdania rozkazujące

c) zdania oznajmujące

2.Cłówne człony zdania to:

a)podmiot i orzeczenie

 b)podmiat i określenie

c)orzeczenie i określenie

3.Najprostrze zdanie składa się z

a) czasownika

b)rzeczownika i czasownika

c)rzeczownika

4.W którym rzędzie są prawidłowo zapisane wyrazy:

a)krzaki, brzuszek,jaszyny

b)przenica,krzesło, korzeń

c)kształt, rzęsy,brzoza

5.Podkreśl główne człony zdania.

Babcia Hani upiekła bardzo smaczny placek. Wesołe dzieci biegały po placu zabaw.Nasza klasa lubi zajęcia z informatyki.Kwiat rośnie w doniczce.

6.Pozwiń zdana.

Artur czyta.Książka leży.Autobus jedzie. Kotek śpi.


7.Wpisz w puste miejsca właściwe litery.

B...oza, wędka..., pie...e,  p...enica,dró...ka ,w...ystko, mo...e,  ja...yny.

8. Uzupelnij zdania jednorodnymi członami.

Mama kupiła__________________________________________________________

W sadzie rosną_________________________________________________________

Jula zrobiła kanapki z _____________________________________________________


Temat lekcji: Rzeczowniki mają liczby - o liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownika.
Cele:
- poznawczy- liczby pojedyncza i mnoga rzeczownika,
- kształcący - odnajdywanie w tekście rzeczowników, określanie liczby rzeczownika, tworzenie liczby pojedynczej i mnogiej rzeczownika,
- rewalidacyjny - usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- wychowawczy - dbałość o poprawność i estetykę, dbałość o poprawność gramatyczną swoich wypowiedzi, aktywne uczestniczenie w lekcji.

Cele operacyjne:
Uczeń umie i potrafi:
- odnaleźć rzeczowniki w tekście,
- utworzyć liczbę pojedynczą i mnogą rzeczowników,
- poprawnie przeczytać tekst,
- koncentrować uwagę,
- wykonać samodzielnie ćwiczenia związane z tematem lekcji,
- poprawnie się wypowiadać,
- poprawnie segregować rzeczowniki ,

Metody:
Pogadanka, pokaz, obserwacja, praktyczne działanie.
Środki dydaktyczne:
- ilustracje,
- tabela,
- ćwiczenia,
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Przebieg lekcji:

I. Czynności organizacyjno– porządkowe.

II. Przypomnienie wiadomości o rzeczowniku.
Nauczyciel podaje kilkanaście rzeczowników zadaniem uczniów jest posegregowanie ich na grupy: osoby, rzeczy, zwierzęta, rośliny, zjawiska ( kot, mama, mak, róża, pisak, krowa, burza, pies, wiatr, wiadro, kreda, słoń, Ala, koleżanka).

III. Zapisanie tematu lekcji.
- pogadanka wstępna, nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celem lekcji, jakim jest liczba pojedyncza i mnoga rzeczownika.

IV. Wprowadzenie nowych treści.
- opracowanie nowego materiału pogadanka podająca w czasie której nauczyciel wyjaśnia uczniom, że rzeczowniki mogą występować w licznie pojedynczej i mnogiej, wskazuje na pojedyncze przedmioty, postacie, zwierzęta, rośliny i wyjaśnia, że mówimy o nich, iż występują w liczbie pojedynczej oraz liczbie mnogiej.

V. Dopisywanie liczby mnogiej do podanych rzeczowników:

dziecko- ..................... piłkarz- ........................
chłopiec- .................... więzień- .......................
mama - ..................... pies- .............................
ręka- .......................... bohater- .......................
butelka- ....................... dentysta- .......................
pielęgniarka- ....................
pomarańcza- ....................
lew- ................................
kozioł- .............................
VI. Wyodrębnianie rzeczowników, które zapisano w liczbie mnogiej.

kot psy krokodyle węże nietoperz wiewiórka antylopy lew nosorożec jaskółki żółw niedźwiedzie gepardy

Uczniowie otrzymują kartki z nazwami zwierząt, podkreślają te, które występują w liczbie mnogiej.

VII. Zestawianie w pary rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej wg. podanego wzoru: ciocia- ciocie ( rozsypanka wyrazowa )

dziecko dziadek dziewczynki chłopcy panowie chłopiec dzieci pan babcie siostry wujek babcia dziadkowie dziewczynka siostra wujkowie

VIII. Określanie liczby każdego z wyróżnionych rzeczowników:

Na półce stoją kolorowe pudełka.
Wyskoczył jak diabeł z pudełka.
Nie zepsuj mi tylko mojej nowej fryzury.
Denerwują mnie takie fryzury.
W starym borze szumią drzewa.
Zza drzewa wygląda szczerbaty wilk.

IX. Uczniowie ustnie tworzą liczbę mnogą rzeczownika do podanej przez nauczyciela liczby pojedynczej.
X. Uzupełnij według wzoru:
jeden gołąb – trzy gołębie

jeden samolot – pięć .....................................
jeden człowiek - siedmiu...............................
jedna śliwka – dziewięć ................................
jedna dziewczynka – jedenaście ...................
jedna książka – trzynaście ........................
jedno dziecko – dwoje ................................

XII. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej:
- zapisz 5 dowolnych rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej.

                                                PRACA DIAGNOSTYCZNA 9      Dyktando 

                                                              Wiosna

           Już wiosna. Dni są coraz dłuższe, a noce krótsze. Zwierzęta obudziły się z zimowego snu. Przyleciały pierwsze ptaki takie jak: bociany, skowronki, żurawie. Jaskółki wiją gniazda pod dachami domów i strzechami. Zbierają źdźbła trawy, słomy, aby ich dzieciom było wygodnie.

           Kwitnie trawa, pąki pojawiają się na drzewach. Dzieci radują się, że mogą dłużej bawić się na podwórku. Zakładają lżejsze ubrania, ponieważ słońce mocniej grzeje. Na termometrze jest piętnaście stopni Celsjusza. Hania i Grześ byli z rodzicami w ogródku pielić grządki. Zasadzili cebulę, marchewkę i rzodkiewkę. Józek i Hubert posadzili w lesie sadzonki małych drzew. 

                        

          PRACA DIAGNOSTYCZNA 10      Kontrolne przepisywanie.

 

1.Przeczytaj tekst. Zatytułuj tekst

                                                   _________________

 Gra..yna i Błażej wybrali się na wycieczkę. Grażyna  chciała koniecznie po jeździć na swoim nowym rowerze. P..yjaciele jechali wolno i gaworzyli sobie o tym i o tamtym. Żadne z nich nie zauwa..yło, że zanosi się na bu..ę. Nagle zaczęło grzmieć. Niebo przykryły czarne, d..że chmurzyska.  Przyjaciele p..enieśli swoje rowery w bezpieczne miejsce i sami ..kryli się przed deszczem. Dob..e, że mieli ze sobą mały bagaż z pożywieniem. Przynajmniej mogli zjeść pożywny posiłek. Kiedy deszcz  ustał wyruszyli w powrotną drogę.

 2. Przepisz tekst wstawiając odpowiednie litery. 


 PRACA DIAGNOSTYCZNA 10

                                              CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

                                                         Z głową w chmurach


Mam na imię Joasia. Razem z moją przyjaciółką Elą chodzę do
czwartej klasy szkoły podstawowej. Mama mówi, że się doskonale z Elą uzupełniamy. Jedna z nas chodzi z głową w chmurach, a druga mocno po ziemi. To prawda. Dobrze jest mieć taką przyjaciółkę. Elę pamięta o wszystkim. Zawsze wie, co jest zadane, co trzeba przynieść do szkoły i w ogóle niczego nie gubi, nie zapomina. A ja tak. Za to lepiej wymyślam zabawy i różne historyjki. Chciałabym kiedyś pisać książki.
Ostatnio jednak obraziłam się na Elę. Pojechaliśmy z całą klasą na wycieczkę do Łazienek w Warszawie. Teraz już wiem, skąd taka nazwa parku. Dawno temu naprawdę była tam zbudowana łazienka w kształcie groty. Teraz w tym miejscu stoi Pałac na Wodzie. W pałacu mieszkał król Staś, czyli Stanisław August Poniatowski.
Widziałam mieszkanie króla w pałacu. Stół w gabinecie, gdzie król pracował
i łóżko króla w sypialni, i bibliotekę, i salę balową. Kiedy przymknęłam oczy, wydawało mi się, że słyszę muzykę i widzę tańczące damy w krynolinach.
Jak pięknie!
Potem wszyscy poszliśmy do parku. Rośnie tam dąb, który pamięta jeszcze króla. Kiedy stanęłam pod tym dębem, wydarzyło się coś niezwykłego. W oddali zobaczyłam sylwetkę króla. Poznałam go od razu po czerwonej pelerynie, koronie i peruce. Szedł wolno sam, zamyślony, w moją stronę. I wtedy usłyszałam czyjś głos: „A, tu jesteś. Masz na imię Joasia, prawda? Dobrze, że twoja koleżanka szybko zauważyła, że się zgubiłaś w parku”. Otworzyłam oczy. Nie było króla, tylko strażnik Łazienek z telefonem komórkowym. Zawiadomił panią, że zguba, czyli ja, już się znalazła.
Byłam okropnie zła na Elę. Przez nią nie spotkałam króla. Czy tak zachowuje się przyjaciółka? Pani powiedziała, że jak zwykle chodzę z głową w chmurach i na następnej wycieczce dostanę od niej w prezencie dzwoneczek, żebym się już nie zgubiła. Też pomysł! Czy ja jestem owieczką? Chociaż może to wcale nie jest taki zły pomysł? Być owieczką w górach na hali to całkiem przyjemne

 

1. Kto opowiada historię niedoszłego spotkania Joasi z królem Stasiem? Podkreśl prawidłową odpowiedź.
A) Asia
B) Ela
C) Pani wychowawczyni
2. Gdzie pojechała klasa Joasi na wycieczkę?
A) Do Wrocławia
B) Do Warszawy
C) Do Łodzi
3. Co w przyszłości chciałaby robić bohaterka opowiadania?
A) pisać wiersze
B) czytać najlepiej z klasy
D) pisać książki
4. Kto „chodzi mocno po ziemi”?
A) Mama Joasi
B) Joasia
C) Ela
5. Co powiedział strażnik Łazienek, gdy spotkał Joasię?
_________________________________________________________________________
6. Co powiedziała Joasia, gdy pani nauczycielka zasugerowała, że na następnej wycieczce dziewczynka dostanie dzwoneczek?
________________________________________________________________________________
7. Nadaj opowiadaniu inny tytuł.
____________________________________________
8. Czy twoim zdaniem Joasia postąpiła słusznie obrażając się na Elę?
Odpowiedź uzasadnij w trzech, czterech zdaniach?
.

 


 

        • KONSPEKT ZAJĘĆ Z WYCHOWANIA

          FIZYCZNEGO DLA KLASY 3  


          TEMATMini-piłka ręczna – doskonalenie kozłowania piłki ręką prawą i lewą  w miejscu i w ruchu.

           

          CELE:

          Motoryczność – kształtowanie szybkości, gibkości, koordynacji wzrokowo ruchowej i równowagi.

          Umiejętności - uczeń potrafi kozłować piłką ręką prawą i ręką lewą w miejscu i w ruchu.

          Wiadomości – uczeń zna podstawowe zasady kozłowania piłki.

          Postawy – uczeń współdziała w zespole ćwiczących, pomaga w przygotowaniu przyrządów do ćwiczeń.

           


          MIEJSCE ZAJĘĆ: sala gimnastyczna

          SPRZĘT: piłki ręczne (mini)  chorągiewki , szarfy.

           

           

          Tok lekcji

          Nazwa i opis zadania

          Dozowanie /czas/

          Uwagi

          organizacyjno-metodyczne.

          Część I

          WSTĘPNA (10 min)

           

          Moment organizacyjno- porządkowy

           

           

           

          Zabawa ożywiająca

           

           

           

           

           

           

          Ćwiczenia ogólnorozwojowe

           

           

           

          1.Zbiórka, przywitanie, sprawdzenie obecności i strojów do ćwiczeń, podanie tematu i zadań lekcji

           

          2. Zabawa ożywiająca „Szukanie piłki” – wszyscy uczniowie kładą swoje piłki na podłodze sali i biegają we wszystkich kierunkach po sali. Na sygnał nauczyciela każdy szuka swojej piłki.

           

          3. Ćwiczenia ramion – marsz po kole, podrzut piłki w górę i chwyt oburącz.

           

          4.Ćwiczenia nóg – uczniowie stoją na obwodzie koła, przekładanie piłki pod prawym i lewym kolanem. Przeskoki w miejscu ponad odbitą piłką.

           

          5. Ćwiczenia tułowia w płaszczyźnie strzałkowej – siad rozkroczny z piłką trzymaną oburącz, skłon do przodu z dotknięciem podłoża piłką, wytrzymanie i wyrost.

           

          6. Ćwiczenia tułowia w pozycji czołowej – klęk prosty, skłon tułowia w prawo z dotknięciem podłoża palcami dłoni, to samo w lewo.

           

          7. Ćwiczenia tułowia w płaszczyźnie poprzecznej – siad rozkroczny w parach, plecami do siebie. Podania piłki do siebie oburącz w lewą i w prawą stronę.

           

           

          8. Ćwiczenia tułowia w płaszczyźnie kombinowanej- klęk podparty – marsz rękami w lewą i w prawą stronę. Kolana i nogi znajdują się w jednym miejscu.

           

           

           

          2 min

           

           

           

           

          2 min

           

           

           

           

           

           

           

          1 min

           

           

           

          1 min

           

           

           

           

           

          1 min

           

           

           

           

           

           

          1 min

           

           

           

           

           

          1 min

           

           

           

           

           

           

           

          1 min

           

           

           

          Ustawienie grupy –dwuszereg.

           

           

           

          Każdy uczeń posiada piłkę.

           

           

           

           

           

           

          Ustawienie w kole.

           

           

           

          Ustawienie na obwodzie koła.

           

           

           

           

          Ustawienie w rozsypce

           

           

           

           

           

          Ustawienie w rozsypce

           

           

           

           

          Ćwiczący ustawieni w rozsypce (parami)

           

           

           

           

           

          Ustawienie w rozsypce

          Część II

          GŁÓWNA (30 min)

           

          1. Ćwiczenia i gry w przyswajaniu techniki kozłowania

           

           

           

           

           

           

           

          1. Berek z piłką – dzieci na ograniczonej powierzchni dowolnie kozłując poruszają się, uciekając przed „berkiem”. „Berek” bez przerywania kozłowania stara się dotykać dowolnego zawodnika. Złapane dziecko powiększa liczbę „berków”. Wygrywa zawodnik, który zostanie złapany ostatni.

           

          2. Ćwiczenia w dwójkach - jedna osoba kozłuje piłkę w miejscu i próbuje policzyć palce partnera.

           

          3. Sztafeta z kozłowaniem piłki – podział klasy na dwie drużyny. Drużyny ustawione w dwóch rzędach na linii startu naprzeciwko swoich chorągiewek. Na sygnał nauczyciela pierwsi z rzędów biegną, prowadząc piłkę kozłowaniem, obiegają swoją chorągiewkę. Kozłując wracają i podają piłkę następnemu w rzędzie. Następny wykonuje bieg w podobny sposób. Wygrywa zespół, który pierwszy ukończy wyścig.

           

          4. „Kto pierwszy do koła?” – Podział klasy na cztery drużyny (po cztery osoby w każdej). Drużyny ustawione są w czterech rzędach na linii startu naprzeciwko koła ułożonego z szarf. Na sygnał nauczyciela startują pierwsi z rzędów i kozłując piłkę biegną do swoich kół. W kole każdy zawodnik wykonuje określoną liczbę kozłów (8). Następnie zawodnik wraca kozłując piłkę, podając ją następnemu i biegnie na koniec rzędu. Następni startują w podobny sposób. Zwycięża rząd, który pierwszy ukończy wyścig.

           

          5. Uczniowie ustawieni twarzą do nauczyciela, który wskazuje kierunki kozłowania ruchem ręki. Ćwiczący obserwują nauczyciela nie przerywając kozłowania. Kozłując poruszają się w lewo, w prawo, w przód i do tyłu cały czas zmieniając rękę kozłującą.

          6 min

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          3 min

           

           

           

           

          8 min

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          10 min

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          3 min

          Ustawienie w rozsypce

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          Ustawienie w rozsypce (parami)

           

           

           

          Ustawienie w dwóch rzędach

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          Ustawienie w 4 rzędach

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          Ustawienie w rozsypce

          Część III

          KOŃCOWA (5min)

          1.Zabawa uspokajająca – marsz po obwodzie koła z unoszeniem i opuszczaniem ramion.

           

          2.Zebranie przyborów .

           

          3.Zbiórka, omówienie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.

          1 min

           

           

           

          2 min

           

          2 min

          Ustawienie na obwodzie koła

           

           

           

           

          Ustawienie w dwuszeregu


 


Немає коментарів:

Дописати коментар